tisdag 25 augusti 2015

Är med kompost!

(Skönheten i kvällssolen till höger)

Okej, nu kommer nyheten som jag teasade om igår: Jag är med matkompost! Jag är så peppad.

Av en slumps upptäckte jag att det finns en tombola-variant. Det var när jag skapade en sökning på Blocket som den dök upp. Just den hann jag inte köpa (de är poppis), men så dök en annan upp och om jag var glad att jag fick den!!

Med denna variant så kan en ruska om innehållet hela tiden. Dessutom har den två fack som du alternerar. För ska du kompostera seriöst så behöver du ändå två kärl att ställa bredvid varandra - här sitter de ihop. Tombolan står på stålrör så att inga skadedjur kryper in och snaskar upp den slängda maten.

När avfallet väl blivit (näringsrik) jord så kör du bara in skottkärran under och tömmer ena behållaren. Hur smidigt?


HÄR har du kommunens supertips på hur du lyckas med din kompost.

Viktigt att veta om matkompost i Stockholms kommun är att den ska anmälas. Det finns inga kostnader förenade med att ha en matkompost (då skulle väl ingen ha det) utan min vilda gissning är att det ska föras statistik, kanske att kontrollera att folk komposterar rätt så att att inte orten överflockas av råttor och sånt? Du fyller i storlek på kärlet, fabrikat, placering på tomten och lite sånt. Inte svårare än så. Jag skickade även med en bild för att slippa eventuellt strul.

(Bild från Blocket)

Jag fick detta exemplar som var nästan 15 år för 950:-. Den var omöjlig att pruta på (går ju inte när det är så många som ringer på dem). Men vill du ha en helt ny får du punga ut en hel del; från 3.500:- för den minsta på 125 liter. Min rackare rymmer 220 liter (lite för stor för mitt hushåll egentligen). HÄR har du tombola-komposter till salu (finns fler ställen). 

Jag är suppertaggad på att komma igång med att återvinna allt matavfall! Kan en vara peppad på det? Ja, tydligen.

Gissar att jag får be om sophämtning ännu mer sällan eftersom 90% av det jag slänger är just matavfall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar