torsdag 6 augusti 2015

Att plantera perenner - lavendel


Om ni vill ha odlingstips är denna blogg kanske inte rätt ställe att vända sig till. Jag själv brukar kika in på Odla.nu för bästa tipsen.

Men ni ska få ett tips av mig ändå eftersom jag köpte mig några lavendelkrukor i veckan. De inhandlades på den lokala ICAn faktiskt trots att jag samma dag besökte Plantagen i Farsta/Sköndal. Men deras lavendlar var inte alls fina.

(Det var en regnig dag så hade detta varit en lukt-blogg....)

Ernst Kirchsteiger planterade perenner i förra säsongen och gjorde det då ganska glest. Det såg typ fattigt ut när det var klart, men det var just så en skulle göra för att växterna mullar upp sig med åren.

Så jag köpte dessa små krukor och gjorde just så. Men frågan ä inte om det skulle var ännu glesare?!


Jag hade b i botten, men det var mest för att de redan låg där :) Sen använde jag den näringsrika jorden från Clas Ohlson som en köper vakuumförpackad.

OBS! Inser att jag inte berättat om denna jord som kommer i en platt förpackning. Jag får helt enkelt göra ett inlägg för i morgon!


Lavendel är perenn så när den är klar för säsongen kan du klippa ned den och invänta nästa vår. Med lökar har jag dock hört att löken får näring av gröna bladen trots att den ligger ned halvdöda.

(Något skuggig bild, men det blev jättefint!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar