lördag 1 augusti 2015

Tolkningar av hundens beteende

(Bild från Pinterest)

Det här är en riktigt bra karta på gester hunden gör och vad den betyder. Jag känner ju igen varenda en och småler av igenkänning.

Det är dock några jag inte riktigt håller med om och det är de där hunden skakar hela kroppen, kliar sig och slickar sig på nosen (tre olika alltså). Det ska enligt denna karta betyda "stress release", men jag tolkar inte mina hundar så. 

  • Skakningen tolkar jag som en instinkt att säkerställa att hunden inte har något kryp eller krafs på sig. De är ju egentligen tänkta att leva i det vilda som vargar.
  • När mina hundar kliar sig så tolkar jag det som att de kliar sig - inget annat. 
  • Och slicka sig om nosen gör de alltid när det är dags för mat eller om jag tar fram något till mig själv som de hemskt gärna skulle vilja smaka på. 


Några smakprov nedan:

("Peace" - turn away/head turn)

(Slicka sig om nosen - bilden tagen i köket)

("Need space" - whale eyes)

("Pretty please" - round puppy face)

("You will feed me" och ja, denna bild är tagen i köket)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar