måndag 3 augusti 2015

Gratis jord till Sarajevo-hålet

(Helt o-tippat. Höhö)

Klockan 08 i torsdags börjar hundarna skälla för att de hör något utanför som de anser att de måste berätta (eller varna) för mig. Jag hör en liten lastbil och tänker att jag får väl titta ut om de nu gormar så. Utanför mitt Sarajevo-hål (där jag hade garagenedfarten förut) står en lätt lastbil med flak. På flaket ligger en massa jord. "Vad är oddsen att någon stannat utanför exakt mitt hus med en massa jord? Är det till mig?"

Och så helt plötsligt ser jag min gamla murare från i våras. Jag hade ju berättat för honom om den långsiktiga planen (som han endast var en del av) och så hade han tänkt på mig när han skulle tippa jord från ett bygge i Älvsjö. Hallå, eller??? Hur glad blev inte jag?

(En lerig historia efter skuren precis innan)

Jag gissar att det var 5 kubik jord jag fick och det kom jag långt på. Dessutom kom muraren senare på dagen med en grävskopa och jämnade till materialet OCH så lyfte han över den sista jorden från min framsida. Yes!

(Kommer att sjunka ihop cirka 20 cm)

Det är stor skillnad nu på hålet från en månad sedan, men jag behöver ytterligare jord. Minst 5 kubik till. Den kommer när den kommer :)


Det betydde att jag kunde sätta igång och göra i ordning för att så gräs. Yippie! Varje steg framåt är så himla skönt för att inte snacka om att jordsträngen äntligen är borta.

Att kratta jämt och skyffla överflödig jord och sten är ett jobb som bäst görs på kvällen eftersom solen ligger på under dagen här. 

(Låter regnet tvätta av leriga gummistövlarna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar