lördag 15 augusti 2015

Gräs på rulle till framsidan


God lördag!!

Jag har kommit så långt som gräs nu på min framsida, ni minns samma framsida som hade en enorm jordsträng sedan förra augusti? Arbetet har fortskridit sakta, men säkert. Först skulle strängen rensas från sjukt mycket ogräs och sedan förflyttas till Sarajevo-hålet. Efter det väntade utjämning av ytan, ett jobb som avgör hur mattan kommer luta/inte luta sen. Ganska svårt så jag höll på några kvällar och vet än inte hur jämnt det blev. Vi får se sen.

(När solen smugit sig runt hörnet)

Min initiala plan var att så gräs, men så kom grannen och sa att om en lägger färdig matta så dödar den allt ogräs som inte får ljus. Dessutom var det ingen dyr historia i och med den lilla ytan - endast 14 kv. Han tipsade mig om Gräscenter AB i Fittja som hade en supersnabb kundservice via mail. Det var bara att beställa sin 14 kvm gräs och komma dagen därpå.

Priset per kvm är 42:-/ ex moms, men jag tror farbrorn slog in med moms så jag betalade mindre 700.- Ja, ja, de överlever. En normal majdag sålde de cirka 25.000 kvm gräs... Så här i augusti låg de stadigt på 10.000 kvm per dag. Min lilla beställning utgjorde inte ens en procent av det ju.

(Direkta resultat!)

Gräset kan levereras eller så kommer man och hämtar. Jag köpte en lastsäck och slängde in rullarna i baggageluckan - de fick plats utan problem. Men se upp! Du måste verkligen ha en lastsäck eller köra släp för rullarna jordar av sig så fort du tar på dem.


När jag kom hem var det bara att rulla ut dem. En kvm per rulle. Första raden var jag noga med och mätte avståndet till huset med 30 cm (har ju dränering där nu som ej får övertäckas). Sen var det bara att följa första raden och skära av där det behövdes. För min plätt på bilden ovan tog det mig 10-15 min effektiv tid att få mattorna på plats.

Mattorna är tunga, men jag som inte är speciellt starkt, klarade de utan större problem.

(Hela ryggen blöt)

Och sen var det dags att vattna. Vattna, vattna, vattna. En får med sig ett laminerat blad med tydliga, hårda instruktioner - dock inte svåra. Basically; mattorna måste läggas ut samma dag, vattna så in i helvete och gå inte på mattan på några veckor. Ja, typ det.

Och, eh, jo. En blir ju lite blöt när vattenspridaren ska justeras....

Ps. Så att Stenbolaget vid Skogskyrkogården sålde gräs också. De ligger ju mycket närmare för oss Enskedebor, men jag upptäckte det först senare. De var dessutom några kronor billigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar