torsdag 29 oktober 2015

Energiförbrukning: Kwh hit och Kwh dit

(Skärmdump från nätägaren på Mina Sidor)

Jag är en tjej med järnkoll. Däremot erkänner jag villigt att jag inte har det på allt och när det kommer till elförbrukning, både min egen och i allmänhet, har jag det inte alls. Jag vet inte ett jota om hur många Kwh jag förbrukar, om det är mycket i förhållande till mitt hus eller lite osv. Däremot märker jag ju på elräkningen att den går upp eftersom det svider till i pluskan varje vintermånad.

(Hemmadag idag med småfix och lite jobb)

Jag funderar dock på att införskaffa ett effektivare uppvärmingssystem till huset som just nu drivs av el-vatten. Bergvärme är poppis här i Tallis och kan vid första samtalet verka som det bästa alternativet för alla hus, men efter lite research och samtal har jag förstått att det är ack så onödigt för mitt lilla hus. Troligen kommer en luft/vattenvärmepump vara bra då jag har vatten i hela huset (inklusive hela källargolvet).

Enl luft/vattenvärmepump är inte alls lika lågt i pris som luft/luft och det kräver dessutom både vattenanslutning (röris) och plats för en vattentank (har jag förstått det som).

När jag ska samla in offerter behöver jag ange hur många Kwh jag förbrukar över ett år och det var ju hur enkelt som helst att kolla upp hos nätägaren. Nätägaren är den som har koll på all din elförbrukning oavsett om din leverantör av förbrukningsel är en annan. Nätägaren ger nämligen info till förbrukningsleverentören. Jag skapade ett konto och vips fanns där allt. Du kan välja vilka perioder du vill kolla och också jämföra med utomhustemperaturen. Toppbetyg!

(Slöa lite också)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar