måndag 22 augusti 2016

Bra info om tider för robotkläsklippare


Den vita fläcken i gräset är ett av mina två mirakel.

I denna artikel från Vi i Villa läste jag om igelkottarnas vanor och hur en robotgräsklippare bör anpassas efter dessa taggiga varelser så att de inte klipps upp! Klipparen bör gå på dagen och absolut stängas av redan till kl 18.

Jag var ju inne på att låta klipparen gå på nattetid då de flesta stölder och inbrott sker på dagtid. Dessutom brukar ju pälsdamerna få tassa runt på tomten som de vill under sommaren. På bilden ovan ser vi min upptäckt när jag städade huset tidigare i somras. Svea hade lagt sig i solen och njutit. Normalt är ju hundarna där jag är, men tydligen inte alltid. De är ju så små och viktiga. Dumt att låta klipparen gå om de chillar i gräset, tänker jag.

Nu vet jag inte hur mycket igelkottar det finns här i Tallis, men jag har sett en. En gång. En gång på 2,5 år. Men denna kunskap ger mig ännu större incitament att ha "connect" på klipparen, dvs att den kommuniceras med via en mobilapp! Då kan en smidigt sätta på och stänga av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar