måndag 29 augusti 2016

Olympialoppis och gatufest 2016

Så retro, men funkar inte.

Vilket väder vi har haft i Stockholm i veckan som gick! Även på lördagen då Olympialoppisen ägde rum stekte solen på blandat med en massa vindar.


Jag ställde ut för första gången detta år och det är ju minst sagt smidigt att göra så på sin egen uppfart. Jag hade bra sällskap av bland annat tre kompisar som kom och avlöste varandra. Det är ju som att sitta på tomten och ta en kaffe ihop bara att en behöver ta betalt lite då och då :)

Som vanligt var jag dålig på att ta bilder så dessa på själva loppisen är skärmdumpar på Snaps och det får väl duga.

Thomas var bakis.

De där grepptängerna som står lutande mot bockarna (på bilden ovan) är egentligen till rörelsehindrade personer såsom typ pensionärer och gravid som inte kan böja sig ned. De köpte en mamma till sina två barn som använde dem som leksak. Lärdomen jag drar av detta är att ställa grejer i barns nivå så att de kan upptäcka på egen hand.

Borde byggdes på och en timma senare var det dubbelt så långt.

Efter avslutad loppis var jag inbjuden till gatufest. Visserligen var det inte ens min gata utan den bredvid. Med mig tog jag nyinflyttade Hanna som behöver komma in i livet i ytterstaden och få smaka på grannsämjan sötma.

Vi gjorde en fräsch sallad och vitlöksbröd.

Det var supertrevligt att umgås med grannar och vi hoppas vi betedde oss tillräckligt bra för att bli bjudna igen nästa år.

Surströmming med tillhörande lukt. Tur att vi satt utomhus.
Hanna preppade en macka efter tradition som vi skulle dela på.
Smör, potatis, rödlök, persilja, surströmming och senare också lite gräddfil.
Missnöjd.

Vi var ett gäng som aldrig testat surströmming och nu gavs chansen! Hanna tyckte det luktade och smakade dass och gillade INTE mackan. Hon åt en tugga.

Jag åt upp resten av mackan.

Det var första gången även för mig att testa surströmming och jag tyckte det smakade som det luktade. Dock var jag lite mer neutral så jag åt upp mackan, men i fortsättningen blir det nog inlagd sill istället :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar