lördag 22 april 2017

Kokt linolja utomhus

Radio, sol och kokt linolja. Vilken fredag.

Det har varit blåsigt i Stockholm detta veckoslut. I fredags sken solen äntligen starkt så i lä var det till och med rätt hett. Jag passade på att olja in odlingskragarna som jag byggde ihop för några veckor sedan (se tidigare inlägg HÄR).

Trippel-dubbel oljade in alla ändar.

Jag fick tipset att använda linolja som inte ska vara giftigt som impregnering.

Jag valde mellan och kokt och hade ingen aning om vad skillnaden var. Jag tog en liter av den kokta då den var hälften så dyr, typ. Jag dränkte in kragarna och resten använde jag på staketet.

Redan samma eftermiddag och inte alls enligt prognos kom det flera rejäla skurar. Tack för den. Dessutom kollade jag på ett avsnitt av Äntligen Hemma på TV, en repris som gick där Timell märkligt nog använde sig av linolja just detta avsnitt. Han berättade att den kokta linoljan lägger sig på ytan medan den råa sjunker in i träet. Spontant tänker jag då att det kanske var den råa jag hade behövt?

Ja, jag vet inte och det ena utesluter väl inte det andra. Jag kommer få olja in flera år framöver.

Nästa steg; att fylla på med jord och sätta dit "tältet" av elrör och fiberduk.

Oljade in alla toppar och alla delar som låg uppåt där snö kan lägga sig. Oljade också alla andar nedåt på spjälorna.

Jobbet med att olja in båda odlingskragarna och de vitala delarna på staketet på ovan i bild tog 1,5h.
1 liter gick åt, hela burken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar