söndag 30 april 2017

Första komposten

Mitt matavfall har blivit jord:)

Mina kompostfack har varit fulla sedan januari! Förstår inte hur ett enpersonshushåll (ja, jag hittade precis på det ordet) kan fylla en normalstor varmkompost innan det andra facket måste töömas. Men på något vis har jag tydligen lyckats med det.

Tanken med de här tombolakomposterna är att du ska kunna rulla in din skottkärra under och bara välta tombolan och innehållet rakt ned. Men min kärra var för hög så jag fick stå och skyffla en längre stund. Extra träning, alltså!

Med anledning av det, men också då en trädfällare var bokad så skulle jag bli tvungen att temporärt flytta på komposten (den stod precis mellan och under de två träden som skulle ned). Det blir lättare att göra så om båda facken inte är proppade, så jag hets-tömde det ena facket. Innehållet hade blivit jord, men inte riktigt hunnit kompostera det sista lasset sågspån.


Jag öste ned det i odlingskragarna på framsidan tillsammans med de torra kvistarna från syrénen som fallit på tomten. Det kommer krävas en massa mer jord till dessa grunda kragar.

Det verkligen gassar här på framsidan! Solen ligger på från morgon och med säkerhet till 16 på eftermiddagen. Lite mer på det bortre hörnet, så klart. Med undantag för att det ligger vid vägen med visserligen sjukt lite trafik så är detta läge optimalt för odling :)

Det här känns toppen! Den allra första jorden från matkomposten, alltså. Ja, jag har ju jord från lövkomposten klar också, men den kräver ju inte alls lika mycket jobb utan bara händer av sig själv och lite rusk då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar