tisdag 4 april 2017

Odlingskragar (bygga själv)

Klara, men inte behandlade än.

Jag har en framsida som inte riktigt går att nyttja till något alls. Den är cirka 1,5 meter djup och 10 meter lång. Däremot vetter den mot skarpt söder och huskroppen skapar dessutom lä. Jag har länge haft en idé om att odla här!

Så i lördags kväll drog jag iväg till Bauhaus så att jag skulle ha material att bygga odlingskragar på soliga söndagen. Och jag blev så nöjd med resultatet!

Allt som skulle kapas är nu kapat.

Jag köpte obehandlade reglar i längden 245 cm och anledningen är enkel: Det var den längsta längden som gick in i min kombi om jag ville slippa köra med öppen lucka på 73:an i 110 km/h. Annars hade jag helst velat ha 3 meter långa kragar. Höjd 9 cm och tjocklek 4,5 cm.

Pris/styck var 45 kronor och ett tips här är att välja ut naggade eller flisade reglar och be om rabatt. De ska inte vara till någon bärande konstruktion utan ligga på marken bara. Dessutom kan du ju kapa bort de trasiga delarna om det går.

Livet är roligare i rosa.

Jag äger ingen kap! Jag borde verkligen äga en egen kap och kapa som om det inte fanns en morgondag. Däremot köpte jag ju en Bahco-såg med superior cut i någon utgående Rosa Bandet-edition (se tidigare inlägg HÄR).

De sågarna ska ju kapa RAKT och detta var ju ett gyllene tillfälle att testa sågen.

Riktigt rakt för att vara med fogsvans.

Sågen var inte bara snabbare att såga med utan den sågade dessutom riktigt rakt.

En härligt solig söndagseftermiddag - perfekt att skruva ihop saker.

Jag orkade inte åka upp till inomhusdelen på Bauhaus för att köpa billigare spik så grabbade tag i dyr skruv, mest för att komma hem snabbare igen. En hundring kostade 30 stycken 10 cm-skruv.

Ett riktigt vackert hörn.

Jag sågade, förborrade och skruvade ihop allt på drygt 1h. Tips - gör det på plats så du slipper kånka allt när det sitter ihop.

Det som återstår nu är att olja in allt i kokt lin vilket ska vara okej för både miljö och för odlingen.

Regeln i mitten är mest för att kragen ska hålla formen men även avgränsa mellan olika sorters plantor.

Efter inoljning ska elrör och fiberduk upp för att bilda ett tunnelväxthus.

Självklart ska jag fylla på med mer jord också. På min framsida har jag cirka 1 meter jord vilket är anledningen att jag inte har speciellt höga kragar. Om någon nu undrar.

Extremt nöjd Lattematte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar