tisdag 25 april 2017

Tagit hål (bygga trappa)

Steg 1/5: Såga upp.

Det har varit svårt, mycket svårt att hitta peppen för att ta sig an bygget med en trappa. Jag tror det främst har att göra med en grej: Vädret.

Stockholm har inte haft mycket vår. Det har varit minusgrader på nätterna, blåsigt, kallt!!! Igår haglade det och idag snöade det (även om snön inte ligger kvar). Det är en för jävla pissvår om ni frågar mig. Så. nu var det sagt.

Jag känner pepp och skaparglädje när solen skiner och det är varmt så att en kan ha ytterdörren öppen för att kunna gå ut och in med grejer.

Steg 2/5: Avlägsna parkett, två lager med furu och spån.

Men i söndags bokade jag upp min mamma för att komma framåt. Då kommer en framåt oavsett om vädret är piss.

Breakthrough! Tittut ned till källaren.

Jag satte upp ett mål för dagen med fem delsteg:

  1. Mäta upp och såga golvet.
  2. Ta bort parkett, furu, spån och furu.
  3. Ta bort utanpåliggande el nere i källaren.
  4. Avlägsna innertaket underifrån (asbestskivor)
  5. Ta bort furun som är spikad underifrån.

Jag kan meddela att målet var ett riktigt realistiskt mål där jag räknat med att inte behöva stressa, stöta på oförutsägbara problem och städa efter oss.

Vi hann allt mellan 10.30 och 18.00 med en lunch och några pauser med varsin iPhone.

Steg 3/5: Lossa utanpåliggande el.

Detta moment var enklare än förväntat. Vi trodde det skulle vara svårt att få tag i skruvarna som var indränkta i målarfärg, men icke.

Steg 4/5: Avlägsna asbestskivorna som utgjorde innertaket.

Momentet att ta ned skivorna med asbest krävs gasmask. Eller det är faktiskt upp till var en om du gör det som privatperson. Som yrkesperson krävs typ rymddräkt.

Du köper gasfilter P3. Det klarar asbestpartiklar.

Detta moment var för övrigt det som inte gick lika smidigt som jag hoppats då skivorna var spikade. Hade de varit ditskruvade hade vi kunnat avlägsna dem utan att de gick itu hela tiden.

Elen ligger löst och fint. Skönt att kunna tända lampan och få ljus också.

Steg 5/5: Bända bort sista furun.

Den sista furun var go' att ta bort. Den var vi tvungna att bända underifrån eftersom de spikat uppåt. Lite jobbigt att stå i den ställningen och jobba, men det gick fort.

Vi städar.

Det som händer härnäst är att jag kan planera bättre hur detta bygge ska angripas. Nu ser jag de riktiga måtten och behöver inte längre gissa.

Just nu är planen att regla ut två väggar för att fästa trappan i reglarna istället för i den porösa betongen. En golvregel ska väck och en annan ska kapas och stöttas upp av en pelare. En ny ska sättas dit så att trappan kan fästas i något.

Och sen ska ju allt material inhandlas också.


Själva trappan kommer nog på plats i bästa fall om två helger. Sen ska allt finlir på plats. Finlir har aldrig varit min grej.

Fem huvudmoment att bocka av under dagens gång. Så att en hela tiden känner att en kommer framåt.

Snustorr furu och parkett som päronen fick med sig hem. Bra brasved.

Skydd för små pälsmirakel med nyfikna nosar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar