fredag 9 juni 2017

Klängros Flammentantz


Den här sorten har dykt upp i samtal flera gånger när jag undrat över vilken klätterros en ska köpa: Flammentantz.  Den ska vara lättskött - det är det enda jag plockat upp i argumenten :)

Längtar tills om hundra år då den vuxit till sig och klättrar här på spaljén.

Jag var egentligen ute efter en klematis men de behöver hela 60 cm djup och jag visste med mig att det inte skulle vara så djupt framför spaljén i trädgårdsentrén. Det kommer stenbumlingar ganska snart efter att en börjat gräva. Ros kräver 30 cm och mer så ros blev det.

Klätterväxterna såldes nedklippta på Bauhaus. Jag har aldrig köpt en klätterväxt i hela mitt liv så det fattade ju inte jag. Jag irrade runt och letade och letade trots att jag blivit hänvisad till en viss hörna :)

Gräva.

Av Ernst på TV så har jag lärt mig att när du planterar en rosor så ska du vattna kopiösa mängder direkt efter. Han jämförde vattenmängden med Vänern... Det kändes lätt överdrivet, men jag vattnade tills jorden där var mättad och lite till. Sen gick jag ut några timmar senare och gjorde samma sak igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar