tisdag 20 juni 2017

Stöd bakåt för golvbjälklag (bygga trappa)

Bra note to self här: Så här ser golvet ut inuti, lager för lager. Spån mellan.

Söndagen bjöd på +29 grader i Tallkrogen. Varken jag eller min mamma är ett fan av att hänga i solen i den typen av värme så det var med stor tacksamhet som vi jobbade nere i min källare. Vi hänvisar till den icke-svenska sidan respektive icke befintliga svenska sidan hos oss. Nere i källaren var det något svalare, även om det var så varmt att det immades innanför skyddsglasögonen när vi jobbade :)

Distanser som jag borrat upp.

Det golvbjälklag som vi skulle sätta upp behövde stöd bakåt och inte bara nedåt eftersom det är en trappa vi ska montera mot den. Så jag borrade upp några distanser till de mötte den nivå där golvbjälklaget sedan skulle upp.

På millimetern. 

Det gäller alltså att mäta, mäta, mäta. Och sen kontrollmäta några gånger :) Att vara noggrann lönar sig.

Oklart vad jag plåtar här, men det ni kan titta på är kanske att vi fick upp den andra stolpen som bär upp golvbjälken. Den till höger i bild.

Golvbjälken vilar dels på en stolpe, den ni ser i bild ovan. Dels vilar den på muren och att pilla in bjälken i det tajta hålet den skulle in i tog en del tid och lirkande. Stabilt är det i alla fall. Den här trappan ska klara en karl på 100 kg.

Mami gillar att klättra på stege och på tempoära plankor. Det gör inte jag. Jag tror hon är någon slags ninja.

Vi hann med "smågrejer" också. Wow, vad bra det kändes. Mami tog loss alla lister som satt fast med 5-tumsspik (please, nybyggare! Ni hade då inget skitmaterial att bygga husen med!!!).

Jag hann spackla en massa skruvhål, skruvhuvuden och diverse oförklarliga hål i muren.

Rekommenderar damer att köpa snickarbyxor för just damer. Det är skärningen, inte färgen, som avgör om det är en dam- eller herrmodell. Dessa från Jula sitter uppe på mina höfter till skillnad från ett par med herr-skärning som skulle glida ned i backen. Bauhaus, där jag vanligtvis handlar, har typ inte en enda dammodell...



Den här "nedre hallen" som en landar i när en gått ned från trappan kommer inredas med en grå, gosig heltäckningsmatta. Hela våningen ska ha samma matta förutom badrummet förstås.

Vad säger ni om färg på väggarna här? Köra en mjuk vit ton eller? Den gråa mattan kommer att "äta" mycket av det lilla ljus som kommer in här nere i källaren så det gäller att inte välja en allt för mörk färg, men kul att inte bara köra vitt.


Vet ni vad nästa steg är? Ja, det är faktiskt att montera ihop och sätta dit själva trappan :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar