söndag 4 juni 2017

Planterade slängda lökar

Svea är en baddare på att jäsa på verandan.

Ytterligare en välbehövd helg. Jag kände mig tvungen att avboka planerat trappbygge i lördags (ledsen smajli) så inget har hänt där, tyvärr. Men så är det när en är ny på jobbet.

Men bara för att det inte blev något trappbygge av betyder det inte att jag satt sysslolös. Jag hann jobba en massa, massa i trädgården. Bland annat planterade jag ut alla grödor, klippte gräset och så det eviga rensandet av ogräs (aargh!!!). Hade dessutom över Granne Hanna med bebis på sopplunch och fika på verandan.

Gissar att det är 25-30 lökar som jag fick med mig.

Dessutom hade jag plockat med mig en massa lökar (påskliljor) från Skogskyrkogården på några morgonpromenader där. Ja, jag plockade dem inte från gravarna utan från högarna där folk slänger organisk avfall som sedan skeppas till någon kompost.

Gräver en ränna på 10 cm djup för att placera lökarna i en fin, ordnad rad precis innanför stenarna.

Här har liljorna bakats ned i jorden...

Inte för att lökar är speciellt dyrt, men de låg där och jag fick feeling. Då är det bättre att agera istället för att planera (eller plantera, höhö!). Så blir det gjort!

Här sticker liljorna upp.
Obs - klipp inte av. Lökarna får näring av de fallna liljorna.

Vi får väl se nästa mars då om lökarna satte sig tillrätta och trivdes :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar