måndag 12 juni 2017

Spontpanel upp (bygga trappa)

Placeringen av luftventilen som huset redan hade är perfekt. Eftersom den är i trappan tar den både källar- och entréplan.

Åh, det har gått långsamt, men det går i alla fall framåt nu! Det går liksom inte att göra annat när en jobbar heltid och har bytt jobb. Jag har verkligen behövt vila.


I lördags jobbade halva "Familjen Kroos" (Kry Roos) med trappbygget. Lars fick vara spontansvarig vilket han älskade. Han kom med sin spikpistol och tog jobbet på högsta allvar. De vitmålade spiken som jag köpt behövdes alltså inte alls då han spikade i skarven.

Vi återanvänder det golvbjälklag som vi kapade för några veckor sedan. Perfekt!

Jag och Mami förberedde golvbjälklaget som ska upp under första trappsteget. Vi hade sparat den stora bit som vi kapade innan så dimensionerna är näst intill perfekta - men den behövde kortas.


Rena rama Ernst-programmet med både bygg och sömnad :)

Blev hänvisad till symaskinen då jag stod i vägen. Skulle sy in Mamis golfbyxor.

Så här långt kom vi. Visst blir det fint!?

En jobbig grej som hände var att sponten inte räckte och när jag hade varit på Bauhaus kom jag tydligen tillbaka med fel! Ingen fara på taket, borde en tänka, men jag fick magkänslan att Bauhaus inte ens hade den variant jag egentligen behöver (köpte ju först på Fredells). En sak jag lärt mig är att magkänslan ofta stämmer.... Oftast, till och med.

:/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar