tisdag 27 juni 2017

Tömmer lövkompost

Det här är bara det sista av all jord som blev av första facket. Har redan tömt på en massa och lagt i rabatter.

När jag äntligen blev frisk i lördags var jag igång i trädgården med en massa fix. Bland annat tömde jag ena kompostfacket i lövkomposten för första gången sedan jag flyttade in! Det tog mig ju mer än två år att fatta varför fasiken komposten hade två fack :)

I en facket har kompost legat och vilat ända sedan förra våren och någon gång i vintras blev det fin jord.

Nu börjar jag på ny kula och låter det andra överfulla facket (se bilden ovan) vara till våren 2018. 

Matkomposten som temporärt stod mitt på gräsmattan och så lilla Caesar som jäste i solen när han var här och sov över sist.

Låter märkligt, men jag tycker kompost är jätteroligt :)

Mina bästa tips? Så kul att ni frågar!
  • Klipp ned större grenar
  • Släng inget ogräs på komposten
  • Ruska när du bestämt dig för att den inte ska fyllas mer. Om det inte är is på grund av vinter så ruskar jag kanske någon gång varannan vecka.
  • Vattna? Jag vattnar inte för det gör ju naturen, men visst det hjälper till om det varit torrt längre.


Kompost ska vila innan den är klar. Jag vet inte alls hur länge detta innebär men som ni läst ovan så lämnar jag en kompost på våren och fyller inte på mer på ett helt år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar