söndag 5 november 2017

Alla Helgona 2017

Almhöjden och morgonsolen.

Skogskyrkogården under Alla helgona-helgen är speciellt. Jag är ju så van att ha hela stället för mig själv. Jag överdriver något som vanligt, men ni hajar. Det är jag, hundarna och mina tankar som tar oss fram i tystnaden och lugnet.

Under den här helgen är det bananas. BANANAS!!! Inga bilar får köra in och det är proppat med folk som vallfärdas i skymningen med barn och hundar. Det är en upplevelse av både samhörighet och andlighet, men också känslan av att jag tar illa upp eftersom så många intagit min frizon :)

Morgonsol i november. Nästan lika fantastiskt som kvällssol i juli.

Eftersom att jag visste att jag skulle bort till Värmdö över helgen så passade jag på att lämna ljus redan på fredag morgon. Då lös en del ljus, men så tidigt på morgonen var ingen annan där än trädgårdsarbetare.


Jag tände ett ljus för min farmor Mor Stina uppe på Almhöjden. Hon ligger 40 mil härifrån så jag har faktiskt inte varit där sedan hon jordfästes för mer än 15 år sedan. Då var avsatserna på Almhöjden fortfarande helt tomma :)


Sen promenerade jag bort till min styvfarmor Biggan. Hon fick ett ljus i den fina lyktan som jag och syrran fixade strax efter att hennes namn kom upp på gravstenen bredvid hennes man. 

Alla helgona är en förbannat fin högtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar