fredag 24 november 2017

Note to self: Bra minihus

Jag är ju en sucker för "tiny house movement" som är stort framför allt i USA. När jag vaknar tidigt på morgnarna tar jag fram mobilen och tittar på YouTube-klipp på olika minihus. De är oftast väldigt lika i planering så klart, med sovloft ovanför kök och badrum.

Tiny houses finns en massa av, men främst är de byggda på en vagn. Alltså en släpkärra av den större sorten. På så vis kan du flytta huset vid behov, även om jag inte tolkar det som att folk gör det mer än några gånger per år. På så vis behöver du inte äga marken som ditt hus står på. Ibland står huset på backen, men oftast inte.

Väldigt ofta, nästan alltid, så har ägaren själv byggt sitt hus.

Anledningen till att folk vill bo i små minihus som går att flytta på är framför allt tudelad:

- Dels handlar det om att leva ett fritt liv där du äger så lite som möjligt.
- Dels handlar det om ekonomi. Det är inga rika människor som valt denna bana direkt.

Jag tycker dock sällan att folk pratar om ekonomi utan är mer fokuserade på första punkten. Det här med det ekonomiska aspekten är jag själv som noterat.



Det här huset med en ung skolfröken sticker ut. Hon har byggt det med sina grand parents och det är riktigt snyggt gjort. Framför allt är det den bästa planlösningen jag sett hittills och har jag sett otaliga videos på minihus.

Ofta har dessa minihus många kompromisser, men jag tycker att denna skolfröken lyckats eliminera ganska många här.

Hennes hus är cirka 10 x 2,5 meter - alltså som ett atterfallshus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar