torsdag 16 november 2017

Testade First Vet-appen


Det är precis samma typ av tjänst som MinDoktor.se där en kan "besöka" doktorn, i detta fall veterinären, fast via videosamtal hemifrån.

Alice och jag.

Min lilla tik Alice hade spytt varje natt/morgon i nästan två veckor. Jag är ju van att hundarna spyr och blir dåliga i magen nattetid så här års, men att det var så konsekvent gjorde mig orolig. Hon spydde märkligt nog bara galla också. Efter att ha kört uteslutningsmetoden med mat som kan ha varit dålig så förstod jag att ett vet-besök var nödvändigt.

Men att ta mig till akuten motade mig. Jag visste att jag skulle få vänta till sist eftersom Alice i övrigt mådde toppen. Hon åt, bajsade fint bajs, drack och kutade runt som vanligt. Det är alltid de mer sjuka eller akut skadade djuren som går före i kön på akuten. En gång satt jag och Svea och väntade sex timmar där.... Det var tufft.


Men så kom jag på att jag laddat ned appen First Vet av ren nyfikenhet. Där fanns det en tid redan bara 20 min fram i tiden och prislappen var "ynka" 320:- istället för akutbesöket på ca 900:-


När du loggat in med ditt människonamn kan du lägga upp olika patientkort till dina djur så att veterinären redan har förhandsinfo om djuret till hands. I bokningen taggade jag Alices patientkort och skrev in bakgrundsinfo om hennes nuvarande status.

När jag och veterinären fick kontakt via video hade hon ju redan ett aning på vad det troligen var som Alice led av: Magkatarr. Stackars liten. Jag hade ju själv magkatarr i våras och satan i gatan vad jobbigt det var. Veterinären tittade Alice i munnen genom att jag lyfte upp så att hon kunde se tandköttet. Jag fick chansen att ställa en massa frågor och jag fick instruktioner om hur katarren skulle behandlas. All info fick jag även i Alices "ärende" online så att jag kunde skriva ut.

First Vet var en mycket övertygande upplevelse. Det var smidigt att inte ens behöva lämna huset med djuret, det var tacksamt att ha ett inloggningskonto online med djurens patientkort och historik, veterinären var tydlig och supertrevlig att ha att göra med och dessutom kostade besöket nästan en tredjedel än alternativet i detta fall.

1 kommentar:

  1. Hej Marie,

    Jättekul att du gillade tjänsten!

    Hälsningar,
    FirstVet-teamet!

    SvaraRadera