måndag 13 oktober 2014

En ekonomisköversikt



(Råkade trilla in på Lyxfällan på Tv3)

Jag har aldrig behövt sätta upp en budget i hela mitt liv. Eller, det är klart jag gjorde det inför detta husköp, när jag funderade på att åka tre månader till Thailand, för en enkel råsaftcentrifug (se tidigare inlägg här) och inför avvikande grejer, men inte för mitt vardagliga liv. Jag har koll.

Däremot kan jag inte påstå att jag haft det sedan jag flyttat till hus... Utgiftsflödet ser helt annorlunda ut än när man bor i lägenhet då man får en avi månadsvis som täcker det mesta. Här i hus så kommer ganska oregelbundet och man brukar ofta prata om driftskostnader per år snarare per månad.

(Ett bra exempel)

Jag känner inte behovet av en budget, men däremot en översikt! Jag tänkte låta ett år gå så att jag sedan kan kolla av alla utgifter och se om de överensstämmer med den estimerade driftskostnaden. Men en kväll fick jag feeling och styrde upp ett dokument i excel där jag fyllde i alla utgifter hittills (tre kvartal har ändå passerat).

Jag delar med mig ett exempel ovan. Jag har delat upp på det sätt som jag tyckte var relevant för mig; privata utgifter (där ingår bilen), husavgifter och bolån separat. Du får så klart göra på ditt vis, detta är mest att inspirera.

(Yeah! Jag ligger i fas.)

Jag blev glad och lugn av min översikt! Jag hade estimerat driftskostnaderna till betydligt högre än den förre ägarens (eller mäklarens) eftersom det var en ensam pensionär som bodde här. Den kategorin folk brukar snåla på värme och använder inte el-produkter i samma utsträckning som vår generation gör (oftast den största kostnadsposten) plus att jag lagt till larm.

Jag ligger i fas! Skönt.


Ps. Viktigt att lägga till här är att jag inte lagt in startkostnader som till exempel installationen av larmet, priset för bilen, kostnad för boxen från BoxerTV osv. Är det viktigt för ens ekonomi kan man ju en separat sådan avdelning bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar