fredag 10 oktober 2014

En hajpad tunnelbanekarta

Jag inser att jag missat att dela med mig av min "nya" kategori: Förortsromantik! Eller så kanske jag har det men missat att lägga den under Kategorier-fliken upptill. Den är daterad så långt bak som till januari - hallå! 

Jag älskar mitt Stockholm så jag tycker att förorterna förtjänade sin egen kategori.


Jag är tooookig i kartor och störde mig när SL gjorde om t-banekartan för några år sedan. Det är den ovan som de gjorde mer "grafisk". De stretchade ut linjerna så att den skulle bli snyggare, mer proportionerlig, vilket jag frågar mig varför det nu skulle vara relevant.


I veckan finns en karta buzz i sociala medier. En kille låg hemma sjuk och bestämde sig för att rita ut nätet på en mer geografisk karta. Här ser man avstånden mellan stationerna. En riktig mumsbit för oss kart-älskare!

Artikel i Allt om Stockholm här.

Här har du förresten ett tidigare inlägg om Stockholms tub. Någon som roat sig med att översätta alla tubstationer till engelska :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar