torsdag 9 oktober 2014

Lite om Boracol och mögel

Som utlovat. Här kommer ett inlägg om boracol för dig som har lite funderingar eller kanske till och med problem med mögel.


Jag har läst på en del om mögel och mögel är ju verkligen något som folk ryggar tillbaka på om man nämner att huset har det eller bara fukt. Jag ska inte bli långrandig, men basically kan man väl säga två saker.

1. Mögel är inte nödvändigtvis hussvamp. Snackar vi hussvamp, då har vi ett problem av en helt annan kaliber. Mögel av den typen som jag har/hade i min källare är av en betydligt mer hanterlig grad.

2. Orsak och verkan. Det är ingen idé att behandla möglet (som är verkan) om man inte först tagit itu med orsaken. Vi kan ta mitt hus som exempel: Jag har fukt och mögel i min husgrund. Orsaken är främst för att husets dränering är uttjänt. Huset kan inte andas utåt så att fukten stannar i väggarna. Fukten bildar sedan mögel. En annan orsak till att mitt hus mår som det mår är för att den tidigare ägaren aldrig eldade i källaren (alltså hade värmen på).

Nu har jag tagit itu med orsakerna; jag har dränerat hela grunden och jag har installerat värmeslingor i hela källargolvet.

(Boracol är faktiskt salt)

Det betyder egentligen att problemet, dvs verkan, automatiskt kommer att försvinna. Jag har ju knackat puts som en toka (se tidigare inlägg här) så nu kan väggen andas åt båda hållen.

När jag var på Bauhaus i helgen så pratade jag med en kunnig dam på färgavdelningen. Hon sa att man kunde använda boracol även på betong och murbruk trots att det huvudsakligen används på trä. Jag har googlat en massa och bara sett att det är till för trä. För betong nämns ingen behandling (förutom att ta bort orsaken) så jag hade uteslutet detta moment egentligen.

Men dunken på 5 liter som räcker till upp till 30 kvm kostade mindre än 900 spänn. En liten investering om vi snackar ens hus. Så jag kör :)

(Efter en blåsig natt)

Nu regnar det i Stockholm. Gött att ha dränerat kåken ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar