tisdag 30 december 2014

Hundtrappa - del 5

(Klipper med vanlig sax)

Och så var det väl egentligen bara mattan som ska på trappan innan den blir klar. Jag har köpt en mindre matta av samma variant som jag har en stor; Hampen. Den är från IKEA då den stora ligger på 299:- och den lilla 99:-. Du hittar den i olika färger här.

(Pälshjärtat ska alltid vara med)

Jag såg till att den befintliga kanten blir framkant på trappan. Man måste inte använda tejp som man sedan ritar måtten på - mattan har tydliga trådar som man kan klippa efter på ena längden,

Det var otroligt lättklippt. Tänk er ett tjockt typ, typ hampa. Jag använde min kontorsax.


Notera att när du mäter upp mattbiten så ska du ha med lockfronten i beräkningen. Du vill vika ned matten framtill så blir intrycket mulligare när du ser det från håll.

OBS - med den lösning jag gjort på locket här kan du inte vika ned mattkanterna på sidan av locket. Då kommer du ju inte kunna vika upp det. Skulle locket vara en ena del (inte två, som här), skulle det inte vara några problem.


Mattan limmades på med good old PL400. Jag lade lådor och lite tyngder på trappstegen så att det skulle torka riktigt bra.

(OBS! Detta stinker ett bra tag)

Jag trodde att jag plåtade nästa moment också, men det hade jag inte.

Efter en natts tork var det dags att limma den lilla, lilla fronten på locket. Jag drog ut en sträng lim längs lockets framkant (1,2 cm här) och vek in den medräknade lilla biten längst fram som fram tills nu hängt rakt ut. Jag lutade hela trappen framåt så att hela trappen tyngde biten så att den inte kunde vika sig rät igen. Svårt att förklara men i nästa inlägg kommer ni se hur fint resultatet blev.

Eftersom trappen är just en trapp så var detta sista moment tvunget att delas in i två; jag limmade en lockfront åt gången och lät torka.

(Totalt onödigt moment)

Det förra momentet i trappbygget, Hundtrappa del 4, visade sig vara totalt onödigt. När mattan limmades på tappade gångjärnen fäste då de bara vara limmade och inte ditskruvade. De tappade fäste och visade sig inte alls behövas - matan höll ju ihop locket med trappen. Trial and error. Det är så vi lär oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar