onsdag 10 juni 2015

Grannsaker.se

(Från syjunta i Tullinge i måndags)

Människan är självisk. Det är en viktig insikt att bära med sig när en jobbar med konceptutveckling (som jag). Varför ska JAG trycka på dela-knappen? Varför ska JAG källsortera hårdplast från brännbart? Varför ska JAG bjuda in främlingar att plocka äpplen i min trädgård?

Den sista frågan kommer från ett superbra initiativ som jag berättat om här på bloggen innan; Palla Frukt! Det är sjukt enkelt; du lägger upp dina fruktträd på en sajt och så får folk maila dig om de vill komma och plocka. Överenskommelse sker egentligen utanför sajten mellan dig och dina "pallare". Se tidigare inlägg här.

Och anledningen till att jag vill lägga upp mina träd på sajten är ju solklar: jag kan inte hantera alla äpplen själv och orkar inte åka och slänga. Själviskt. Att frukten kommer till anvädning och inte förgås är helt super, men frågan är om det är den primära anledningen..?

(Hållbart att låta damerna slicka upp istället för att skrapa av)

Nu till Grannsaker.se som rubriken heter i detta inlägg. Bra tanke; varför köpa allt själv när vi kan dela? Hållbart värre :) Och detta är ju super när jag behöver, som nu; en motorsåg! Det fanns inga i mitt område reggade än så inget finns heller att låna. 

But I can't help but wonder; varför skulle folk vilja lägga ut sina saker till utlåning - utan att få något för det? Miljön och minskad konsumtion i all ära, men människan är ju, som konstaterats ovan, självisk...

Vi får se och jag håller så klart ögonen öppna: Gör det ni med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar