lördag 13 juni 2015

Nässelvatten


Det här har jag sett på TV flera gånger: Att en kan tillvarata brännässlor och göra gödselvatten av det!

I helgen har jag varit så himla produktiv i trädgården. Det har varit kanonväder i Stockholm både fredag och lördag så det har varit en ren fröjd här hemma i Tallkrogsträdgården. Jag har rensat ogräs (2 svarta säckar) vilket för övrigt var märkligt tillfredställande. Kunde typ inte sluta. Jag har klippt häcken (visar upp snart) och jag har även plockat en del brännässlor. 

För det sistnämnda jobbet krävs långärmat i stil med en regnjacka (myyyys när det är 25 grader i skuggan) och ett par ordentliga arbetshandskar. 

Plocka försiktigt genom att ta en och en och dra ut hela stjälken med roten med. Klipp ned lite lätt så att nässlorna får plats i kärlet du valt. fyll på med vatten så att nässlorna täcks. Låt stå och dra i några dagar och varning för att detta kommer att lukta riktigt illa! Eller, jag vet ju inte detta själv av erfarenhet eftersom detta är min första gång jag gör detta. Men det är det de sa på TV :) Sen plockar du ur nässlor och spär ut gödselvatten med 10 delar vatten. Sen vattnar du dina växter med detta. Det är extremt näringsrikt!

Odla.nu har fler tips kring detta med nässelvatten. Kolla in dem HÄR.

(Och mer ogräs finns att rensa!)

(Soliga Tallkrogskvällar)

(Så himla glad att kunna erbjuda pälsdamerna detta)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar