onsdag 4 november 2015

Bra film om att göra i ordning trägolv

Så fortsätter vi med golvet jag hittade under den hemska laminaten i köket - se tidigare inlägg HÄR.



Jag har börjat med researchen (som egentligen aldrig kan ta slut) och hittade en pedagogisk film på 6 min med coola Isabelle McAllister som gör precis det jag vill jag göra; 
  • luta
  • nåta 
  • hårdvaxolja

Det går tidvis lite fort i filmen, gissningsvis för att det ska vara ett attraktivt TV-format snarare än en instruktionsfilm, så jag missar ibland vad hon menar att hon gjort. Addition research behövs här inna, jag sätter igång.

(Matte jobbar hemma och Svea vaktar i fönstret)

I min research i vänskaps- och facebookkretsen säger alla som gjort detta att om en inte nåtar så kommer det att dra på golvet. Jag har ju en uppvärmd källare under, men nej, det verkar som att det ändå kommer att dra. Vänner i lägenhet har samma erfarenhet. Om en nåtar så slipper en ju få en massa smulor och smuts i springorna dessutom - detta är ju i mitt kök. Blä.

Lutningen är till för att stoppa gulningsprocessen i träet och gör det vitt, men inte täckande vitt. Hållbarhets-Anna menar att jag kan ha pigment i hårdvaxoljan och skippa lutningen helt, men jag vill nog researcha mer på det, just eftersom lutningen sätter P för gulningen. Men jag erkänner att det vore gött att skippa ett helt moment av flera anledningar; 
  1. Lut är frätande så jag måste skydda mig när det ska penslas ut. Och så jag har ju hundar.
  2. Lutet måste torka (troligen en dag) och jag tror att jag kanske skulle hinna göra allt på en helg om jag hoppar momentet. Min plan nu, med lutning, ser ut att överskirda en helg och det gör det så vanskligt när en inte har dagsljus att jobba med (alltså efter jobbet).
  3. Ekonomin så klart.
  4. Miljövänligare utan lutet och så klart med lägre konsumtion av produkter i processen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar