måndag 23 november 2015

Köksgolvet - laminaten riven


Så. I helgen hände det. Jag, Mami, två kofötter och en hammare rev ut det fula golvet i köket. Det var ett laminatgolv i (dålig) träimitation som totalt tog över hela köket med sina starka röda toner.. Usch. Dessutom var ytan flammig och ful.


Först skulle vi bända loss socklarna, men de satt som berget och vi ville komma igång så vi satte igång med laminaten.

Själva laminaten var ingen direkt utmaning att ta bort.

Under laminatskivorna låg ljuddämpande bubblig plast. Inte heller svår att få bort.

Under den hittade vi masoniten som visade sig vara fastspikad. Dessutom var skivorna ganska stora så lite klurigare var dem att ta loss. En massa spik kom inte med så jag bände en del spik, om en säger så.

Under masoniten låg papper som också var fastspikad och den spiken kom ju inte alls med när vi drog loss styckena direkt. Den spiken sitter kvar än och jag får nog sitta och pilla med det där vi tillfälle. Det går ju inte slipa om de sitter i.

Men där under finns träplankorna i obehandlad furu. Jackpot!


Unlocking history kallar jag denna.
Undra vad som stått där. Det är en fyrkant. Vedspis, kanske? Och undra varför ena hörnet här är vitmålad...


Det tog lite mer tid än beräknat i och med all spik, men jag är glad att masoniten inte var limmad. Då hade furut varit belagt och jag hade varit tvungen att skrapa och slipa mycket mer. Så, tur i oturen ändå.


Furut är riktigt fläckigt. Helhetsintrycket är lite som golvet i en lada och det ser rätt stökigt ut i rummet. Men en ser ju potentialen och hur fint det kommer bli!


Det var heller inga märkliga lukter som förlöstes när vi höll på. Jag tänker på mögel i första hand, men även typ ämnen som klister eller vad det nu kan vara. Allt luktade normalt.


Inte så mycket, allt "avfall" gick in i bakluckan.
Tidsåtgång: Det tog oss knappt fem timmar från start till slut, två pers. Men då jobbade vi ganska ostressat och metodiskt och hann med en hundpromenad också. Jag var heller inte på topp hälsomässigt. Så fyra, fyra och en halv kanske är mer korrekt. Rummet är cirka 10 kvadrat.

Det ser ganska trevligt ut va? Men finare ska det bli.
Fortsättning följer, men det blir nog framåt årsskiftet, faktiskt. Fram tills dess har jag säkert en massa annat att ta itu med :)

En förebild från tidigt i 2014. Jag hade precis satt upp hyllan ovanför bordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar