lördag 14 november 2015

Lördag morgon i ottan


Redan halv sju imorse slog jag upp ögonen. Det är vanligt att jag vaknar så tidigt på helgmorgnarna eftersom jag inte direkt går och lägger mig senare bara för att det är fredag eller lördag. 

Det är kolmörkt ute och jag plockar upp mobilen. Det ligger en rad notifikationer på den låsta skärmen som skvallrar om Paris, terrordåd och alldeles för många döda. Jag tittar på nyhetssändningar och läser artiklar. Jag scrollar mig igenom Instagram som matar fram Eiffeltorn efter Eiffeltorn. På Facebook, med det sorterade flödet, är den parisiska närvaron ännu inte lika stark. 

I min famn ligger den lilla, Alice, och snusar medan den stora, Svea, ligger precis bredvid. Jag hör hennes andetag samtidigt som det ljusnar utanför fönstret. Faktum är att jag hör EN pippifågel som kvittrar helt ensam. 

Det är en skön start på dagen detta, att inte känna stress av att en vaknar så tidigt. Läsa nyheter och gosa med hundarna. Kanske somna om, kanske gå upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar