torsdag 12 november 2015

Målar i det trista vädret


(Fota av. skriv ut. spara i din renoveringspärm.)

Jag trodde det skulle vara svårt att hitta den kulör som listerna i mitt hus hade. Men det var faktiskt exakt den som färgbutiken rekommenderar till lister; äggskal.

Glansen var dock inte den som rekommenderades. De tyckte 40 för det är den som lister du köper i butik har när de är fabriksmålade. Men jag ser ju på mina att de är handmålade (penseldragen) och att de glänser i solljuset. Jag tog faktiskt den allra högsta glansen, 90, och den matchade med det jag hade hemma :)



Det var framför allt den stackars kryddhyllan som skulle fräschas upp. Den vita färgen hade patina, men det var lite väl gulnat.


Jag slipade färgen som var riktigt dåligt ditmålad. En massa "rinn" på kanterna. Jag slipade bort det allra värsta, men orkade inte ta bort allt. Jag slipade för hand med en kloss och sandpapper. Ganska grovt papper!


Ja, konsolerna är redan vita, men de är i en annan nyans och de är matta. Jag målade på den högglansiga äggskalsvita färgen på konsolerna för att matcha snyggare. Det blev topp.

Dessa orkade jag dock inte slipa (för många hörn) och det märks ju på resultatet. Ytan har svår att suga till sig färgen, men efter två lager funkade det. Gör ju inget att det ser handmålat ut eftersom de skulle matchas med en handmålad kryddhylla.


(Alice är tapper i kylan)

Fy vad ruggigt och kallt det är ute nu. Hundarna börjar frysa och vill in så snart de nosat klart.

(Här kan en förnimma högglansen)

Resultatet visade jag upp igår HÄR. Jag är riktigt nöjd med det målade resultatet och val av kulör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar