tisdag 3 november 2015

Trägolv funnet i köket

(Alltid rött läppstift när jag städar hemma)

I helgen hände det. Efter att ha dammsugit upp Sveas fällningshår i hela huset så drog jag ut spisen, satte mig på golvet med multiverktyget och sågade ut en kvadratdecimeter. Detta är ju något jag tydligen funderat på att ta mig för ända sedan 17 april i förra året :/ Jag hittade nämligen ett tidigare inlägg i frågan HÄR. Ibland har en annat för sig.


I hela huset ligger nämligen ett jättevacket trägolv i fiskbensmönster - förutom i köket! Där ligger ett laminatgolv från IKEA i riktigt ful träimitation. Wow, att de ens tillåter sälja sådan ful skit... Till råga på allt är det dessutom mycket inslag av rött som tar över hela köket på ett negativt sätt.


Först kom jag igenom laminaten som var ganska tjock och den mjuka, ljuddämpande plasten under. Där hittade jag något som jag trodde skulle vara en linoleummatta från 70-talet i något brunaktigt blommönster.


Jag fortsatte såga och det luktade bränt.


Jag började misstänka masonit... Googlade på det och visst var det masonit. Detta var toppennyheter! Varför?

Jo, det ska jag berätta nu. Grannen som är snickare berättade att risken är att det finns asbest i limmet de använde för att sätta dit linoleummatta på 70-talet. Att börja riva upp grejer med asbest i finns ju inte med på kartan; dels får en inte göra det på egen hand och dels vill jag inte betala för ett sådant ingrepp. Jag skulle lägga nytt golv på i så fall.

(Jackpot)

Jag sågade på och där låg det; ett trärent (troligen) furugolv. Inget klister eller spackel som måste bearbetas bort innan jag kan göra golvet fint. I alla fall inte av vad denna lilla kvadratdecimeter avslöjar. När jag väl har rivit upp allt golv kan det gömma sig fuktfläckar, rost och annat där men det visar sig :)


I den anslutande garderoben skvallrar golvet där om vad som skulle kunna gömma sig i köket. Här är det målat vitt rakt upp och ned. Springorna är inte nåtade (fogade typ) och det drar klart här inne.

Jag är redan igång med vad jag vill göra här i köket med projektplan och budget. Wiii! Återkommer med mer info snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar