onsdag 18 november 2015

Framsteg i källaren garaget

(Förra september)

Minns ni förra hösten när jag golvet var klart nere i källaren och dräneringen utförd? Då satte jag igång med familjen att börja knacka puts från väggarna som tidigare var ganska fuktskadade. Dels var ju huset inte tillräckligt dränerat och dels hade väggarna målats med en färg med plast i = väggarna kunde inte andas.

(Mami knackade på)

Jag har efter denna upplevelse en helt annan respekt för byggdamm. Byggdamm kan nog vara mitt livs värsta upplevelse i byggvärlden. Efter att jag och Mami knackat putsen, gick Lasse och brorsan på med en slip för att göra det jämt (lättare att applicera putsen då). Jag säger bara en sak; reconsider innan ni ger in i detta. 

Nu har det gått mer än ett år och jag har glömt hur hemskt det var så jag kommer så klart köra igen på det som är kvar nere i källaren i de andra rummen :) Lite som att föda barn, antar jag.

(Svea, mitt hjärta, vill ju vara med)

Huset är dränerat, putsen är puts väck och källaren uppvärmd. Nu har väggarna fått stå och andas i över ett år (räcker med några veckor egentligen). Här är numer fuktfritt!


(Primer)

Så i höstas har hantverkare varit här och fixat väggarna. De började med att prajma väggarna.


Sen satte de nät på sprickorna i muren innan de gick på med putsen överallt. De använde naturgips, vilket jag kollade upp skulle funka i en källare vars murade väggar behöver andas. På detta körde senare spackel.

För naturgips rekommenderades silikatfärg. Den måste målas direkt på puts - inte annan färg - och "gifter sig" med putsen. Jag har dock inte kollat upp om detta även gäller spackel, men det tror jag. Där är jag dock inte än. Här skyndar vi långsamt :)

(Naturgips från Knauf)

(Färdiga resultatet)

Visst blev det fint? Här får en numer mycket lättare känslan av att en kan bo här.



1 kommentar:

  1. Shit vad fint Kry!! vilket skillnad! så himla kul att gå tillbaka och kolla på gamla före-bilder. Kollade på bilder från vår trädgård från ett par år sedan häromdagen, jag kände knappt igen mig :)

    SvaraRadera