torsdag 3 december 2015

Hållbarare alternativ till kaffet

Idag är jag hemma sjuk och känner mig som en bajskorv. Bild från jobbet dock.
För varje mer hållbart alternativ jag hittar, desto gladare blir jag. Nu har jag till exempel äntligen gått över till sån't där kaffefilter som en bara tvättar av (se bild nedan) och återanvänder. Min fråga är "varför gör inte alla detta?!". Det är ju genialiskt. Nu när jag har varmkompost så vill jag kunna kompostera pulvret (det är topp för komposten!) och om jag ändå ska separera filter från pulver kan jag lika gärna ha en sådan här.

Just mitt filter fick jag av Mami som råkade ha två, men jag tror du kan hitta det typ på vilken mataffär som helst.



Eftersom mjölk är både så vansinnigt dåligt för naturen OCH din kropp så har jag börjat leta efter alternativ även på den fronten. Jag har testat lite olika och listar nedan:

Ekologisk soyamjölk (olika varumärken): God i kaffe (smakar nästan lite nötigt), går att göra bechamelsås på men kanske inte så gott att dricka rakt av (vilket jag ändå aldrig gör).
Sötad soyamjölk: Inte min grej i kaffet eftersom jag inte vill ha det sötat, men tveklöst bästa alternativet till bechamelsås.
Havredryck (eko från Änglamark): Ok i kaffet och faktiskt jättegod rakt av. Den är saltad och just därför inte super i kaffet.
Oatley iKaffe: Mums fillibabba i kaffet då den är gjord just för detta ändamål, inte så sötad eller saltad. Du kan dessutom skumma det om du vill. Har inte testat att göra bechamel på någon havredryck än.

Det som är bra med alla dessa produkter är att det är lång hållbarhet på dem; du kan köpa hem och ha hemma och det är först när du öppnar förpackningen som färskhetsdagarna börjar "ticka". Jag lagar ju bara mat på helgerna så för mig är detta toppen.

Angående miljövänlighet har jag fått lära mig att mjölk är tveklöst värst, men det är väl inte nytt. Efter det är det soyamjölk, men då behöver den i så fall vara eko för att den ska vara bra för din kropp. När eko-soyabönar produceras används kopiösa mängder vatten som i sin tur gör den mindre miljövnlig... Bäst är alltså havredrycken. den är ju dessutom odlad här i landet - nära!

Jag kommer ju inte direkt sluta äta kött så att kunna välja dessa alternativ känns ju toppen. Plus att jag faktiskt tyckte det var godare än mjölk i kaffet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar