onsdag 9 december 2015

Hur jämföra olika värmeinvesteringar


Japp. Det ÄR en guld-flamingo på jobbet.

Minns ni att en värmepumpsfarbror var hemma hos mig tidigare i höstas och kollade in förutsättningar för mitt hus? Jag har nog inte återkommit om var det landade, men dessvärre skulle jag vara tvungen att byta ut mitt befintliga helt vilket känns onödigt hetsigt eftersom det är ganska nytt. Det gick inte att "jacka på" som både jag och farbrorn hoppades på. Se tidigare inlägg HÄR.

Ja, ibland sitter jag så här och jobbar. Skönt för tantryggen.
Trots att jag egentligen inte har brått att investera i en mer effektiv uppvärmning då jag faktiskt redan har värme hemma, så kollar jag. En sak jag håller på att bli tokig på är att ingen verkar vilja svara på hur jag kan jämföra olika investeringar; typ luft/lufy (ganska litet ingrepp och liten investering), luft/vatten (litet ingrepp men mycket pengar) eller bergvärme (både och). Varför ska jag välja en dyrare investering om den inte är effektivare - vad är "uppen"??

Varje gång jag frågar (typ återsäljare) så säger de att det handlar om husets och markens förutsättningar - som om jag inte fattade det.... Men en modell för överslagsräkning måste ju finnas? 

Någon som vet??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar