onsdag 2 december 2015

Note to self: bra recept på kladdkaka


Jag letade ganska länge efter ett bra recept och skulle vilja påstå att detta med endast 3 (eller kanske lite mer) kakao är godast. Antal deciliter socker som i receptet anges vara 3 tycker jag däremot kan dras ned till 2,5.

Jag hade 175 grader (ej som i receptet heller) och kollade inte ens vad de angav för tid. Jag körde prick 13 minuter (vanlig ugn), stängde sedan av värmen, lät formen stå kvar inne men öppnade luckan helt och så fick den stå där tills jag kände för att äta den. Då blir den helt super!

Så, eh ja. Det här med att receptet är det bästa och att jag letat så himla länge efter det.. Jag kan ju uppenbarligen inte följa recept, det står ju klart varje gång jag ska give it a go. En gång skulle jag göra en raw food-rätt. Det slutade med att jag tillagade den i ugnen - alltså inte raw food.

Bakform som en dalahäst som jag fick av granne Karin, men kommer från Ikea.
Formen nedan passade perfekt till mängden! Formen, i jämförelse med en rak eller helt rund form, är dessutom bättre då den har fler kanter. Det är ju kanterna som blir så sega och goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar