måndag 15 september 2014

Bord av marockanskt kakel

(Marockanskt kakel är så vansinnigt fint)

Jag ska snart lägga upp en massa fina bilder från båten som min kompis Sandra numer bor på. Den är så fint inredd att den får ett helt eget inlägg.

Under tiden visar jag upp ett litet bord som Sandra "slängde ihop" snabbt när jag var där och hälsade på. 


Benen är från en sittpall i furu. Den kan du så klart slipa och måla vit om du vill maxa looken, men det gjorde inte sandra.

Sen sprutande hon bygglim på sitsen på pallen och tryckte dit fyra kakelplattor. Det marockanska kaklet är ju egentligen klinkers, ca 11 mm tjockt och obehandlat. Det är alltså - enligt mig - inte riktigt värt mödan att lägga på golv. Du måste nämligen ta hand om det och behandla det med jämna mellanrum för att det inte själv kan stöta bort smuts som "vanligt" kakel och klinkers kan. Dessutom måste du lägga minst 1000:- per kvadratmeter.


Hur som. Detta blev ju fint. Jag tror hon kommer att behöva behandla dessa fyra plattor också eftersom det är ett bord. Du kan för övrigt komma över "slattar" av marockanskt kakel på Blocket och då sjunker kvadratmeterpriset till drygt hälften. Till detta lilla borde krävdes endast fyra plattor.


Viktigt tips! Anledningen till att vi sprutade bygglimmet på sitsen och inte plattornas baksida? Då riskerar man inte att lim bara ska hänga i luften och inte fästas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar