tisdag 30 september 2014

Svarta prickar - mögel


Det här är himla märkligt och det oroade mig faktiskt lite i någon vecka: svarta prickar (alltså mögel) fanns tydligt i ett hörn nere i källaren i det rum som jag kallar svalen. Jag kollade nämligen igenom bilderna som jag tog nere i källaren efter att vi rensat ut exakt allt inför renovering av betongsulan (se tidigare inlägg här) och såg då.... att det hörnet inte alls hade synbart mögel i början av sommaren.

Hm. Hjärnan började arbeta. Jag har ju aldrig känt oro inför mitt hus dåliga skick eftersom jag hade koll på hur det mådde när jag köpte det.


Jag har funderat och egentligen inte alls diskuterat detta med någon. Men jag har kommit fram till följande:

Prickarna uppenbarade sig innan dräneringen. Hade det hänt efter hade det varit ett tecken på ett dåligt utfört jobb. Okej, skönt.

Tiden efter att betonsule-jobbet var klart så brann ju spacklet och när spackel brinner så avlägsnas vatten. Det blev alltså vansinnigt fuktigt nere i källaren efter detta. Jag har ju en fuktmätare där nere i min brandvarnare och kan se varje dag hur fuktgraden ändras. Från att ligga på 60% stack den iväg upp till så mycket som 94% som mest. Det rann vatten på insidan av fönstren. Idag när brinnprocessen lugnat ned sig och jag satt på värmen där nere så är den nere på cirka 70%.

Min gissning är alltså att fuktigheten inifrån har hjälpt till att skynda på något som legat och pyrt inne i väggen när den inte hade någonstans att andas utåt.


(Ser riktigt creepy ut nu!)

(Det kryyyyper i kroppen på en)

(Bra att ha munskydd om man ska knacka möglig puts. Väääldigt bra.)

Vi jobbade vidare med att knacka bort putsen på källareväggarna i helgfen som gick men har en del kvar. Jag visar bilder på detta snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar