torsdag 11 september 2014

Dränering klar

(Min carport är tillbaka!)

Jobbet med dräneringen gick både smidigt och fantastiskt bra. Grannarna var ju nyfikna och kollade hur det gick under dagarna liksom jag själv gjorde när jag jobbade hemma.


En granne är utredare inom bygg och jag hann fråga honom innan jobbet satte igång vad som var viktigt. De grejer han nämnde för mig var att skyddet (frigoliten) skulle gå ända ned till sulan, inte längre ned (onödigt) och inte heller ovanför (då skyddar det inte längst ned). Han sa att listen som toppar frigoliten skulle sticka upp ur jorden - den ska INTE täckas med jord utan i såfall kan man täcka med marksten eller singel. Han sa att väven ska täcka rubbet. Och de gjorde allt som man skulle. Bra firma!

(Inspektionslucka)


Muren i betong har så klart inget armeringsjärn. Man verkade inte jobba med sånt "förr i tiden". Och det gör ju inget eftersom den ska rivas i nästa år och detta hål som kallas nedfart ska fyllas med jord och helt enkelt bli en del av trädgården.

Det kommer ta ett bra tag innan jorden hunnit sätta sig. Vi snackar uppåt ett år. Så det gäller att inte stressa med dränering och lägga det på en smart månad. Hösten är bra för då har du trädgården under sommaren som gick. Vintern är inte helt fel att låta någon annan göra det på heller. Då finns det tjäle i marken som gör att skadorna på tomten blir betydligt mindre än nu på sommaren när den är mjuk och grävskopan river upp gräset.

Jag har inte lagt tillbaka stenplattorna just eftersom de troligen kommer att sjunka några centimeter när jorden sätter sig. Så det ser inte så mysigt hemma hos mig just nu :(

(I väntan på våren när jag fixar tomten)

Vill du veta vilken firma det var som utförde jobbet? Maila mig så får du uppgifterna för kontakt. De är verksamma i Stockholm och Mora.

(Har börjat på insidan redan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar