torsdag 4 september 2014

Maxa utrymmet: hänga stol på väggen

(Före)

Det är ett trångt kök jag har. Att man över huvud taget kan sitta i det är jag tacksam över för det kunde man inte alls i min lägenhet inne i stan.

På den tomma ytan i bild (ovan) brukar jag ha en fin klappstol i plåt. Den är mest i vägen såvida ingen faktiskt sitter på den. Så jag köpte några fina krokar i keramik från Lagerhaus som jag ska hänga upp den på (jag ska ha en till stol så snart jag varit på IKEA igen).


Jag fick hjälp med att markera ut var kroken skulle sitta. En kompis fick lyfta den mot väggen medan jag ställde mig på håll för att se hur det skulle se ut när man kommer in i köket.

När det var klart var det bara att borra och sedan välja ut en kort men inte för smal skruv. Följande steg syns i bild nedan.



När jag varit på IKEA nästa gång kommer jag att köpa nya stolar; samma modell fast i turkos. Den här korallröda skär sig. Sedan skruvar jag upp en till krok ovanför. Compact living :)

En krok räckte gott och väl för denna relativt tunga stol. Jag har ju massivt trä i mina väggar eftersom mitt hus är så vansinnigt gammalt (eller åtminstone 80 bast). Bor man i ett modernare hus med kanske gipsvägg, skulle säkra upp med expander. PÅ IKEAs hemsida står det att hela paketet för en stol väger 5 kg så jag skulle räkna med att endast stolen väger 4-4,5 kg.

En krok skulle också kunna göra att stolen inte hänger rakt. Ni hajar, den skulle kunna hänga/dingla på sniskan. Men eftersom den är så tung och benen lutar mot väggen så finns ingen risk.

(Efter)

Riktigt stökigt och omysigt med sladdarna, men just nu är det så. Att dra ny el i hela huset är en av prioriteterna - i nästa år. En sak i taget.

Krokarna från Lagerhaus har jag skrivit om tidigare HÄR.

1 kommentar:

  1. En sak i taget ja, jobbar på det :) mycket snyggt och compact, bra jobbat!

    SvaraRadera