onsdag 3 september 2014

Stretcha promenadmusklerna

Lattematte-tips!


Min "enda" träning är ju promenader på upp till 5 mil/veckan. Det är inte så lite, men man sätter sig inte direkt och stretchar efter varje promenix. Till slut bygger man knutar i musklerna vilket märks väldigt tydligt när jag väl tar mig till massören lite då och då. 

Så jag har börjat med stretching några kvällar i veckan. Låt mig dela med mig av hur jag gör,


Så jag sätter mig på golvet framför TVn. Kan ju vara till musik eller kanske en podd likväl. Det viktigaste är att man har något att "följa" och fokusera på. Om man nu kan så vore det ännu bättre; inte fokusera på något annat än nuet haha! Men - sånt kan inte jag. Jag har en ständig diskussion med mig själv i huvudet och det är skönt att slippa den ibland. 

Sen stretchar jag riktigt mjukt och långsamt. Vi snackar flera minuterar per moment. Bara mjuuuukt och aldrig pusha muskeln. 

Dels blir man lite yoga-andfådd, dels riktigt känner man hur man hjälper kroppen att öppna upp blodvägarna och man blir sjukt avslappnad och börjar bli trött. Jag kör typ en halvtimma och är som en ny människa efteråt. Mentalt framför allt. Men bra att veta att jag sträckt ut alla muskler också.

(Masserar fötterna när jag strectchar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar