tisdag 9 september 2014

Knacka puts i källaren


Dräneringen blev klar i tid. Jag kommer att visa bilder på det i morgon.

I helgen drog jag igång och började knacka ned lite puts från källarväggarna. Nu när väggarna kan andas utåt (i och med dräneringsskyddet) så kan jag äntligen sätta igång och göra fint inuti.

Först måste all puts bort så att väggarna kan andas ut all fukt och mögel. Har man åtgärdat orsaken så självreglerar möglet sig - såvida det inte är hussvamp. Det har inte jag. Väggarna bör nog andas i ett par veckor.

För att vara på den säkra sidan kommer jag att pensla på boracol som jag får berätta om när det väl händer.


Jag började med att knacka för hand. Jag hade en murarhammare som jag dunkade i väggen med "penen", den spetsiga sidan. Ibland jobbade jag med gummihammare.


(Mami hjälpte till)


Handskar behövs för att man inte ska få blåsor. För det får man.
Hörselskydd rekommenderar jag också. Skyddsglasögon och munskydd är nästan ett måste. Det dammar och stänker puts och damm.




Fy vad min arm värkte efter allt knackande. Kämpigt. Jag smörjde in den med sån där gel som tanter och atleter använder.

Men nu får jag hjälp av min styvpappa som har en speciell maskin just för detta. Jag vet inte vad den heter, men det kommer att gå mycket fortare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar