torsdag 4 maj 2017

Kirskål = vårtecken

Fresh from the garden.

Det finns ett ordspråk som lyder något i stil med: "Om livet ger dig citroner, gör saft". Fast det mejkar ju mer sense på engelska, så klart.

Jag säger: "Om trädgården ger dig ogräs, gör mat."

I mitt fall har jag ganska mycket av kirskål och brännässlor. Sen har jag en massa tistlar och ogräs som jag inte kan namnen på, men det är främst de två förstnämnde som jag äter.

Kirskålen har precis tittat upp och det är nu på vårkanten som den är späd. Det allra bästa vore att plocka allt, skölja, förvälla och frysa in. Det är ju lite jobb, men då maxar en tillgångarna som trädgården erbjuder. Får se om jag orkar med en sådan omgång.

Soppa, stekt halloumi och te på färsk salvia.

Jag plockade några rejäla nävar och gjorde tillsammans med en massa andra grönsaker en vegansoppa; squash, broccoli, grönkål, vitkål, gul lök och vitlök. Förutom vatten och ekologisk buljong hade jag i lite gurkmeja, spiskummin och kanel. Sen toppade jag med lite iMat (havregrädde). Det blev mums för att inte tala om vårtecknet när en gör mat på grejer från trädgården!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar