tisdag 9 maj 2017

Reglar upp (bygga trappa)

Jag drar i skruvar för reglarna som ska rama in fönstret. 

I helgen körde vi båda dagarna, jag och Mami. Vi fick en massa gjort, framför allt nådde vi alla mål och delmål för helgen.

Vi började med att rätta till det vi gjorde fel förra helgen när vi helt missade att mäta höjderna på golvet.

Mami sågar av golvbjälklaget. 

En sak vi båda kunde konstatera när vi valde att kapa av golvbjälklaget med fogsvans är mäns fascination av maskiner och tron på att en måste ha sådana för att kunna jobba. För att tvätta en bil måste en tydligen använda högtryckstvätt. Detsamma gäller altan. Själv kör jag med slangen direkt från väggen.


Min mamma är kort, bara 150 cm lång. Jag tror detta är anledningen att hon föredrar att jobba på övervåningen slash klättra på det som tidigare var övervåningen. Jag gillar inte att klättra runt i ett hål på lösa plankor! Jag håller mig på golvet och klättrar så få steg som jag måste.

Vi använder bjälklaget som stämp.

Ett till bjälklag har kapats.

En sak som jag kan konstatera eftersom vi gjort detta i två och en halv vända nu är att det är jobbigt att ta ut golvlager! Jobbigt, I tell ya'!

Att ta ut den lilla bit som går in i bilden ovan och nedan tog hela förmiddagen. Det är så mycket spikar som ska bändas och det är svårt att ta ut de nedersta två lagren av furu uppifrån, men jättesvårt att stå och jobba underifrån. Det mesta andra flyter på framåt.

Nöjd tjej.

Och visst tar jobbet sin tid. Men vi har aldrig satt upp en trappa förut så vi är supernoga. Se inlägg HÄR från när vi i fjol byggde staketet.

Viktigt med mål och delmål. Uppnås dem, får en vin.

Nästa helg fortsätter vi en dag. Målen för det arbetet har jag inte satt upp, men jag tror det kommer handla om att sätta dit stolpar och kanske gipsskivor. Helgen därpå kanske det är dags för själva trappan och för det tänker jag att vi kanske behöver vara en till person. Men det tar vi då. Ett steg i taget.

1 kommentar:

  1. Fel! Nu ljuger du 5 cm! Jag är faktiskt 155 cm lång, så du vet!

    SvaraRadera