måndag 29 maj 2017

Utflykt Rosenhill i Grödinge


En granne hade pratat om Rosenhill i Grödinge. Han sa att det var ett jättemysigt ställe som är värt resan på nästan 3 mil. Dessutom har de öppet alla dagar om året - även julafton.

Det var ett tag sedan, men jag fick feeling och tänkte att jag nu måste kolla in detta ställe.

Grillunch på G hemma hos Tommy.

Så jag föreslog en utflykt till Tommy som, som vanligt, inte var sen på att nappa. Den här mannen har ju aldrig varit uttråkad - for realz. Han vet inte hur det känns för han gör något i så fall :)

Vi inledde med en grillunch hemma hos honom i Hipstermecka. Han har en trappa direkt ut till baksidan.

Rosenhill i Grödinge.

Vi körde sedan ut till Grödinge via Botkyrka, Tumba och Vårsta.

Vi höll på att tappa hakan när vi kom fram. Detta mysiga ställe var mer av ett väg-hak nära stora vägen med utsikt över en self service-mack. Och så stod uppåt 50 tunga motorcyklar parkerade runt om parkeringen! För den som läser och nu tänker att grannen menade Rosenhill på Ekerö, så nej. Han menade Grödinge. Jag dubbelfrågade. Uteserveringen var full av folk klädda i läder.

Väldigt mycket läder.

Vi promenerade först en vända och tittade på både kossor och hästar. Landet! Det var fint där ute.

När vi sedan satte oss för att ta oss en fika hade det lättat något och vi kunde välja bland borden. Tommy tyckte vi skulle ta ett bord för att vara säkra, men jag skrattade åt honom och sa att hurru, det där blir nog inga problem. Men precis när vi inhandlat kaffe och kaka och slagit oss ned så regnar det in en kortege med 50 tunga motorcyklar. I kid you not! Vi satt och gapade; en hipster i cykel-outfit (Tommy) och en tant med två småhundar i knäet (jag).

Ett par i vår ålder satte sig vid vårt bord och vi pratade ganska länge. Det var kul. De berättade att de kom med kortegen som anordnades av Missing People; betala en peng och kör från Västberga ut till Grödinge. Pengarna gick till Missing People. Inte svårare än så.

Peppad cyklist.

Tommy hade stoppat in sin cykel i min baklucka så han cyklade hem vilket tog 1,5 h. Jag körde hem och då via Slingerbulten som paret på uteserveringen berättat om; en slingrig 70-väg (som du i praktiken bara kan köra i 50 för att det är så kurvigt) där polisen slutat övervaka alla motorcyklister som kör för fort. Ja, det var ju inte med flit jag tog denna väg för jag mötte ömsöm blev omkörd av fortkörande motorcyklister i kortege som slickade sig mot min bil!!! Herre jesus, det var bara att titta rakt fram på vägen och hoppas på det bästa.

Men kul utflykt! Vi tyckte det var uppfriskande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar