fredag 7 november 2014

Hållbarhetstips: hushåll med använt vatten

När jag var tonåring kunde man köpa pins som har som en vattendroppe: en blå, rund prick i typ plast. Det var en långtgående kampanj för vattenbristen i Namibia och man kan lugnt säga att den gjort mig medveten om min egen vattenförbrukning. Idag när jag betalar för varje liter jag använder i huset får denna medvetenhet ytterligare en dimension, men främst handlar det om samvetet inför vår natur och invånarna i Namibia.


(Hälla över överblivet vatten från kokaren till blomkannan)

Saker jag tror gör skillnad om man får in rutin är:

1. Överblivet vatten från när man kokar i vattenkokare - det häller jag över i vattenkannan och låter svalna av. Oftast måste man ju koka upp mer än bara en kopp för att kokaren ska må bra.

(Rötbetsvatten)

2. När jag kokat rotfrukter (oftast potatis) låter jag vattnet svalna av istället för att hälla av allt vatten ned i diskhon. Dels avger vattnet den värme det tog att värma upp det, men också är detta vatten näringsrikt att vattna blommorna med. 

(Självklart köpte jag och provade. Smakade som en ljusare lager. Godkänd.)

3. Istället för att låta kranen rinna tills det blir kallt varje gång jag vill dricka ett glas vatten så öppnar jag bara kylskåpet där jag har en tillbringare med redan nedkylt vatten. Den här tillbringaren fyller jag på 1-2 ggr/dag beroende på om det är helg eller jobbdag. Vattnet hinner aldrig bli gammalt och smaka illa. Jag måste spara liter varje gång jag ska ha ett glas.

(I helgen när jag gick på regnig hundpromenad)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar