tisdag 18 november 2014

Kattägarens ansvar

(Mamis katt Tintin - en riktig freak of nature)

Som hundägare har du helt sjukt mycket ansvar. Du har mer ansvar för din hunds handlingar än ditt människobarns då det sistnämndas handlingar ibland kan skyllas på samhället. Det kan du ju inte direkt göra med hunden.

Men som kattägare då?

Grejen är att jag har helt sjukt många katter som grannar. Här nöjer man sig inte med en katt, inte - en har fem, en annan fyra. Jag har andra grannar som verkligen är störda av katterna som skiter på deras tomter och källarnedgångar. Själv har jag inte upplevt dessa problem (tack gode Gud), men jag kollade upp vad kattägaren egentligen har för ansvar.

(True)

Hos Villaägarna kan jag läsa detta:

Hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas så att de inte orsakar skador eller avsevärda olägenheter. När det gäller katt, har ägaren inget strikt ansvar för skador som katten orsakar. Kattägaren måste ha varit vårdslös för att bli ersättningsskyldig och det kan vara svårt att visa. Det är fastighetsägarens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in. Likaså att i övrigt överväga vilket skydd som kan behövas för att freda tomten mot passerande katter.

Basically kan man väl säga att om du inte vill ha med katterna att göra så får DU göra något åt det. Katter verkar vara lite mer fria att göra som de vill. Skönt för dem!

(För att livet ÄR bättre med en chihuahua)

Ps. Man kan kolla upp med sin egen kommun vilka regler för hundägare som gäller där och även på Jordbruksverket.se 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar