tisdag 14 mars 2017

Ett lager till borta (bygga trappa)


Nu är det lätt att tro att jag varit duktig och bänt upp furun, men icke. Faktum är att jag inte ens var hemma i helgen utan i Göteborg på styrelsejobb. Mina päron passade hundarna och när de lämnade dem hemma i villan så fick tydligen styvpappan feeling och började jobba med kofoten. Tur att det var uppskattat :)

Såååå mycket spån!

Och visst har ni noterat att jag än så länge har rätt i hur lagren ser ut (se tidigare inlägg om lagren i golvet HÄR)? Här var det sågspån för hela slanten, riktigt hårt packat.  Jag vet inte hur mycket det blir i svarta påsar när det är uppluckrat och fluffigt, vi får se.


Förutom spån så fanns därunder någon sorts form av kapilärbrytare (I assume), det vill säga den svarta mattan eller vad det nu är för material.

Torrt och gött.

Några hinkar av spånet har direkt återbrukats till den just nu geggiga gången in till tomten. Hatar denna period på året! Tomten visar sig från sin allra sämsta sida - tveklöst!

Några hinkar har hällts ned i tombolakomposten också. En större del ska användas till exakt samma ändåmål fast på en annan plats i huset; där trappan en gång gick ska det nu bli golv/tak och garderober. Spån måste ändå vara en miljövänlig isolering. Kanske inte det bästa ur brandsynpunkt, men vad gör 2 kvm för skillnad av 52...?


Lite kuriosa är att jag hittade en synål på spånet. Den såg spitterny ut, men den kan ju inte smitit under alla lager av plankor - i alla fall inte enligt min bedömning. Kan det alltså vara en synål från 1935?! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar