söndag 19 mars 2017

Tombolakompost - The aftermath

Sågspån från golvet jag tagit upp inomhus i hallen.

Nu har det gått 1,5 år sedan jag införskaffade min superkompost: Tombolan. Jag köpte den via Blocket för 950 spänn (tidigare inlägg även med länk till andra ställen att köpa nya tombolakomposter HÄR).

Hur har det gått då? Ja, jag tänkte att vi kan beröra ämnet lite idag.

Insåg att jag troligen behövde hjälpa till att ruska runt då högra facket är för packat och innehållet ruskas inte runt som det ska av att snurra på den.

Jag började med det vänstra facket och slutade fylla på det vid den här tiden i fjol, alltså efter ett halvår bara. Jag tänkte att vår är en bra tid att ha som rutin att tömma ett färdigt fack nämligen. Sedan dess har jag fortsatt fylla på med strö, i mitt fall sågspån då jag ju fick det från grannens renovering (se tidigare inlägg HÄR). Kompost ska ligga ett tag innan det används.

Jag började fylla på det högra facket med avfall, men har faktiskt inte kunnat addera mer sedan början av året då det inte fått plats något mer. Helt fullproppat. Så fullt att innehållet inte riktigt ruskas runt som det ska när jag snurrar på tombolan. Känns surt att slänga så mycket organiskt rakt i soppåsen och jag kan säga att skillnaden i total avfallsmängd vid varje sophämtning är tripplerad.

Fyllt på med sjukt mycket sågspån (från golvet och trappbygget inomhus).

Så idag efter hundpromenaden tog jag itu med tombolan. Med en spade ruskade jag och hällde ned flera hinkar sågspån som jag ju hade från att ha brutit upp golvet inomhus. Det vänstra facket har tagit sig! Innehållet är mycket fluffigare och har lyft sig. Det ser ut som att det är mycket mer där i. Det var nog helt enkelt för blött i båda facken.

Jag punktar upp lite lärdomar så här 1,5 år in i leken:
  • Mängden strö som behövs är betydligt mer än beräknat. Jag hade läst på hur mycket en skulle addera per liter avfall, men det är inte i närheten av det som faktiskt behövs. Jag vet inte om det är skillnad på strö och strö (sågspån vs. köpt, anpassat strö), men för sågspån skulle jag säga att regeln lyder 1:2, alltså för varje del kompostavfall du slänger i kommer du behöva dubbelt så mycket sågspån.
  • Efter mycket efterforskningar och några mail har jag äntligen fått det konstaterat att mask inte trivs i tombolakomposter. De ska ha det lugnt och stilla. Synd.
  • Skadedjur? Inte ett enda i sikte. Inga djur what so ever, faktiskt.
  • Det är väldigt roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar