måndag 6 mars 2017

Ta sig genom golvet (bygga trappa)

Innan jag satt igång.

Och så var garderoberna borta. Jag har även städat bort verktygshyllan i bild ovan så att golvet är helt rent och redo att tas upp i vänstra hörnet.

Precis som jag sa till Karin Granne på promenad i helgen så hade jag rätt: Det kommer att vara så mycket spik och ordentligt gjort. På 30-talet fanns inga dåliga material och för dessa Egna Hem-husen så fick ju familjerna låna materialet av kommunen för att själva bygga husen. Här snålades det inte. Med andra ord kommer det alltså vara mycket jobb för mig, men jag får väl se det som ett träningspass eller något.


Nu har jag inte tagit mig igenom golvet, men hittills är det som jag förutspått. Under parketten finns furuplankor i samma riktning som de i köket. Jag använde sticksågen för att ta mig igenom dessa två lager och tidvis, säg så där med 55 cm avstånd, så gick det bara inte att sig framåt. Då tog jag borren och köttade mig igenom. Kan det var här reglarna går, månne :)


Sågbladet blev visst snett (fångas ej på bild). Det är ju knappast något att vara stolt över när en misshandlar sina verktyg, men jämför en priset på sågblad kontra priset för "mansarbete", ja då är det inte lika surt längre.


Nästa steg är att bända upp all parkett. Den går alltså inte att spara eftersom varenda träbit är säkrad med en rejäl spik.... Nu handlar det om cirka 1,5 kvm bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar