söndag 5 mars 2017

Tips sälja via Blocket



Igår sålde jag mina superfina garderober i hallen då jag helt enkelt inte kommer ha plats för dem när trappen ska på plats (i källaren är det för lågt i tak). Värt att nämna är att jag fick dem för pangpriset 700 spänn via Blocket för tre år sedan. I fredags tog det fem minuter efter annonsen publicerats innan den första personen mailade och när jag åt frukost igår hade ytterligare fyra hört av sig. Direkt efter frukosten kom det första paret och köpte dem - för 2.300 kronor.

Så vet ni vad? Nu tänker jag ge er alla tips på hur en säljer på Blocket. Jag tycker det är superduper samtidigt som jag hör folk sjunga ut sin beklagan över hur jobbigt det är. Hur kan vi uppleva detta så olika? Jag tror det handlar om hur vi går till väga, bara.


Steg 1: Omvärldsbevakning
Scanna Blocket för andrahandsvärdet. Spara annonser och kolla hur snabbt de går beroende på pris, skick, geografisk plats och mängd info i annonsen.

Steg 2. Annonsen
Ledordet här är "köpbar". Det vill säga, skriv inte en säljig annons, utan gör din produkt så köpbar för den andra parten som möjligt.

Rubrik: Skriv en tydlig rubrik. Det kommer finnas så många andra annonser med samma typ av produkt så för att hjälpa köparna räcker det inte att bara skriva "garderbob". Jag skrev PAX garderob Tyssedal (det sista är namnet på dörrarna vilket såklart spelar roll för den som köper).

Mått: I annonsen skriver du alltid alla mått även för sådant du tänker att folk borde fatta, för det gör inte alla. Punkta, skriv ej i brödtext.

Färg: Är den vita nyansen bruten och inte helt vit så skriv att den lutar åt typ creme eller äggskal. Lyckades du inte fånga den riktiga färgen på bild - skriv hur den upplevs på riktigt.

Fabrikat/märken: Om du vet dessa, skriv dem. I detta fall var det IKEA och även om de flesta vet att PAX kommer därifrån så söker kanske folk på just "garderob IKEA". Då ska din annons komma upp.

Tillbehör: I detta fall inredning och knoppar. Jag tog bilder på inredningen och skrev att de två yttre garderoberna hade samma uppsättning.
Angående knopparna som jag bytt ut skrev jag just detta då jag kunde få in ordet retro eftersom de ger mer retrokänsla. Då kommer annonsen upp även under sökningar på ordet retro.

Skick: Var ärlig. Om inte riskerar du att ta hem en person som inte kommer vilja köpa och då har du slösat din tid.
I min annons skrev jag att skicket var otroligt bra och lade till att inga barn finns i huset. Mina garderober hade några skavanker nedtill av dammsugaren, men annars toppskick.

Förutsättningar för hämtning: Detta är otroligt avgörande, i synnerhet om det handlar om saker som kräver bil och/eller släp. Jag skriver ut att det är en villa i Tallis, att de kan parkera direkt utanför huset, att bärsträckan är kort och inkluderar en halv trappa. Jämför detta med innerstan där det knappt går att hitta parkering och inte alls säkert att husen har stora hissar...
Jag är också tydlig med att de får bära själva.

Anledning du säljer: Ibland kan det finnas anledning att skriva ut varför en säljer varan. I detta fall behövdes det ju inte, men om det är en nyköpt pryl eller jag vet inte vad så kan det vara bra då frågan ändå kommer dyka upp.

Bilder: Det kostar 20 spänn extra att lägga till bilder. Det är oftast värt det då du gör varan/varorna mer köpbara.

Kontaktuppgifter i annons: Folk som lägger ut sitt telefonnummer. Oj, oj, oj. Inte konstigt att de hatar att sälja på Blocket. Telefon har jag lagt ut när det är något svårsålt. Jag skriver ibland ut att intresserade får mejla och lämna sitt nummer så ringer jag upp.

Betalningsalternativ: Jämna kontanter eller swish. Äldre personer har inte swish och har då också en förväntan om att vi unga har växel. Det måste klargöras att vi inte har :)

En bra sak att ha i åtanke är att det inte går att hyperlänka i annonserna - bara kopiera in dem. För att köparens ska kunna ta del av dessa måste den copy/pejsta vilket inte är några större probs på desktop. Grejen är att de flesta sitter på mobilen idag och då blir det bara knöligt. Min poäng är att det helt enkelt är bättre att skriva ut all info istället för att slöa.

Bild på inredningen.

Steg 3: Tidpunkt för annonsering.
De flesta affärer sker på helgerna. Jag väntar alltid till fredag kväll eller lördag och lägger upp annonsen då så att de hamnar högt upp när folk är inne och kollar.

En knopp som sticker ut från IKEA-standarden. De kom från Åhléns en gång i tiden.

Steg 4: Urval av kund.
Ibland har en lyxen att få flera intresserade. Då gäller det att effektivisera genom att låta den som känns mest pålitlig komma och köpa. Hur presenterar de sig i mejlen? De som prutar i första kontakten svarar jag bara om ingen annan hört av sig och säger då att jag gärna tar budet om varan inte blir såld, det vill säga betydligt senare.

Jag är också noga med att skriva hur många som står på tur om den som ska komma tror sig ha utrymme för förhandling av pris. Om folk inte vill köpa den för utsatt pris så har den (och jag själv på sätt och vis) slösat min tid. Den som kommer ska vara beredd att betala fullt pris. 
Ledordet här är: Tid är pengar. Moahaha!

Tomt.

Ja, hoppas tipsen var till hjälp. Själv har jag sedan årets start hunnit sälja grejer för mer än 10 laxar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar